Tyrimas: kas labiau teršia – elektromobiliai ar dyzeliniai automobiliai?

Konkurencijos taryba: „NESTE“ reklama gali turėti klaidinančios reklamos požymių
June 28, 2019

Tyrimas: kas labiau teršia – elektromobiliai ar dyzeliniai automobiliai?

PRANEŠIMAS ŽINIASKLAIDAI
2019 m. birželio 18 d.
Tyrimas: kas labiau teršia – elektromobiliai ar dyzeliniai automobiliai?

Iš pirmo žvilgsnio atsakymas būtų akivaizdus, tačiau įvertinus visą automobilio gyvavimo ciklą, nuo
pirmosios suvirintos veržlės iki paskutinio nuvažiuoto kilometro, dyzelinis automobilis yra
„švaresnis“ aplinkai nei elektromobilis.

Vokietijos tyrimų institutas IFO atliko studiją, skirtą įvertinti skirtingų transporto priemonių poveikį aplinkai.
Tyrimo metu buvo tikrinamas „Tesla 3“ modelio, „Mercedes 220d“ dyzelinio automobilio ir „Mercedes C“
klasės modelio paliekamas anglies dvideginio pėdsakas.

Studijos rezultatai parodė, kad elektromobiliai išmeta dešimtadaliu ar net daugiau anglies dioksido nei
įprasti dyzeliniai automobiliai. Vienam nuvažiuotam dyzelinio „Mercedes“ kilometrui tenka 141 gramas į
aplinką išmesto anglies dvideginio – į šį rodiklį buvo įskaičiuotas ir kuro išgavimas, perdirbimas,
transportavimas. „Tesla“ automobiliui teko nuo 156 iki 181 gramo anglies dvideginio.

Kodėl elektromobiliai nėra tokie „žali“? Mokslininkų skaičiavimais, pagrindinė „Tesla“ problema – labai tarši
baterijų gamyba. IFO skaičiavimais, vien baterijos gamybai tenka nuo 73 iki 98 gramų anglies dvideginio
vienam nuvažiuotam kilometrui, įvertinant, kad baterija veikia 10 metų, per metus nuvažiuojant apie 15
tūkst. kilometrų.

Kita priežastis – stipri Vokietijos priklausomybė nuo anglimi kūrenamų elektrinių. Nors Vokietijoje energijos
gamyboje atsinaujinantys šaltiniai tampa vis svarbesni, tačiau kai nepučia vėjas ar nešviečia saulė, daug
elektros pagaminama iš anglies. Būtent šis faktorius papildomai prisidėjo 83 gramais anglies dvideginio
vienam „Tesla“ nuvažiuotam kilometrui.

Pasak Biodegalų asociacijos prezidento Mindaugo Palijansko, elektromobiliai dažnai yra savaime
suvokiami kaip panacėja mažinant oro taršą, kai vidaus degimo varikliais varomos priemonės, ypač su
dyzeliniais varikliais, laikomi taršos šaltiniai. „Pirmiausia, nereikia supriešinti dyzelinių ir elektra varomų
transporto priemonių – tyrimo tikslas yra diskusijoje apie transporto įtaką aplinkai, atsisakyti išankstinių
nuostatų ir remtis realiais faktais ir skaičiais. Skaičiavimai parodė, kad elektromobiliai taip pat gali būti
taršūs, todėl ypač svarbu skatinti ekologišką jų gamybą bei plėtoti atsinaujinančius elektros gamybos
būdus“, – pabrėžė M. Palijanskas.

Vokietija dosniomis subsidijomis vartotojus skatina įsigyti elektromobilius. Europos Komisija elektrinius
automobilius vertina kaip „nulinės emisijos transporto priemones“. Tačiau tyrimo autoriai teigia, kad
transporto politikos formuotojai, užuot skatinę elektra varomų transporto priemonių industriją, verčiau
sudarytų vienodas sąlygas visoms transporto rūšims konkuruoti tarpusavyje.

Remiantis „Regitros“ pateikiamais duomenimis, balandžio 1 d. Lietuvoje buvo užregistruoti 1033
elektromobiliai, 970772 dyzeliniai automobiliai.